måndag 2 december 2013

Flyttrens till mitt förfogande

Storebror håller på att flytta för femtielfte gången vilket innebär en massa slavgöra för mig. Bära låder, packa ner, packa om, packa upp, diska, flytta dit, flytta hit. Det verkar som om han har saker utspridda över hela staden. Jag har ingenting emot att hjälpa till, det är kul att rota - speciellt i andras ägodelar. För ibland, men bara ibland, kan man få sig en liten prestent eller två. 

En trave flata tallrikar från Gefle i grön ruter, 60-talet. Det var även ett par djupa från samma serie. Ursprungligen är de från morfar & mormor, men när de flyttade från stora huset till lilla lägenheten var det mycket som gavs bort. Jag är himla tacksam för att brorsan bestämde sig för att ta hand om dessa för sisådär 10 år sedan, för jag vet att det hamnade en hel servis med Safari på tippen. Aj aj aj - att de inte visste bättre.  
Den lilla tallriken finns det bara en utav. Det är en ensam Sparta från Uppsala Ekeby, också 60-tal. Fin som tusan i glasyren, men med en liten missfärgning i ena kanten. Anledningen att det bara är en är att det en gång i tiden låg en fläskkotlett på den, generös bakismat från en kompis, när de levde kollektivlivet. Sen har den bara flyttat runt, och nu är den min. Bara min. Så det så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar