lördag 14 december 2013

Vad man kan hitta i okända lådor!

Förra lördagen var jag iväg till Ekshärad på auktion med Mamma. En sådan där mysig auktion som vi alltid åker på hon & jag. Kvalitettid när den är som bäst helt enkelt. Vanligtvis är det söndagar som gäller, men eftersom det är adventstider var auktionen framflyttad till lördagen. Det var ovanligt lite folk, och man kunde få med sig en himla massa fint hem. 
 Detta är bara ett småplock av vad som köptes, visar er bara godbitarna som stannar kvar hos mig! Det blev som vanligt mest fyndlådor, två fotöljer ala 70-tal, en gungstol och en del retroklänningar + jackor!
 Två supersöta kryddburkar i plåt fanns i en låda med en massa annan metall. Mamma älskar allting som är gjort i tenn, men dessa söta - de fick jag! Oanvända, då skyddsplatsen är kvar på undersidan av locken, men dock lite rostiga. Fin patina det! 
 4 fina Stina, från Gefles porslinsfabrik. Dessa låg under en trave med vita tallrikar och koppar. Tror faktiskt att auktionsfirman missat dessa själva, då de inte brukar finnas i fyndlådorna utan säljas som egna auktionsobjekt. Så mycket 70-tal så att det nästan gör ont! Färgställningen är egentligen lite fel för mitt (framtida) kök, men de stannar här iallafall! Älskar't! 
 Mitt absoluta favoritköp! En stor tygbit på ca 150cmx300cm, nytt från den gamla goda tiden. Denna låg tillsammans med fyra gula 60-tals längder i polyester, och 6m brun/rosa blommigt 70-tals gardintyg. 50:- ropade jag in det för! Helnöjd. Dock vet jag ingenting om designen eller ålder. Det står ''Nurja Puoli, IE 43'' på en klisterlapp på baksidan. Någon som har koll? 
... och att avsluta - mina nya vardagsbestick! Har en hel samling med bestick med bakelitbeslag, men behöver något som kan ligga odiskat i några dagar utan att bli förstörda.
Åtta skedar, 6 knivar men bara en ensam liten gaffel! The quest for forks have just begun! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar